Druhý díl seriálu – Brzdy a pohon

Tento díl jsme zaměřili na časté závady brzd a také na pohonné ústrojí, což jsou kliky s převodníky, řetěz, vícekolečko (kazeta, pastorek), přesmykač a přehazovačka.
Jistě se shodnem na tvrzení, že funkční brzdy jsou životně důležitou nutností a je třeba se jim náležitě věnovat.
Začneme tedy brzdami a to ráfkovými, kde nejčastější závadou bývá špatné nastavení dosedání brzdových špalíků na stěnu ráfku, dochází tím k snížení brzdné účinnosti a také k nerovnoměrnému opotřebení brzdového špalíku, na kterém vznikne buď jakási hrana, která se zasekává o ráfek a brzda neodskakuje, nebo může prodřít bok pneumatiky viz foto v prvním díle článku, či se špalík obrušuje ze šikma a je nutná častější výměna. Velmi důrazně nedoporučujeme ponechávat na kole opotřebené špalíky, obsahují totiž kovovou kostru, která Vám pak při brždění poškozuje ráfek, do kterého může vysoustružit hlubokou rýhu.

 

Ze šikma ojetý špalík brzdy vinou špatného seřízení.

Takto ojeté špalíky brzd je nejvyšší čas vyměnit.

Takto poškozené lanko brzdy je dost nebezpečné.

 

Kotoučové, nebo-li diskové brzdy jsou méně náročné na amatérskou údržbu, je třeba dávat pozor na stav ojetí destiček a třecí plochy kotoučů. Destičky ojeté až na kovový základ Vám spolehlivě poškodí kotouč a je nutná výměna obojího. Také je třeba ohlídat zvláště při promazávání a čištění kola, aby se mazadla nedostala do kontaktu s destičkami a kotouči, protože se tím podstatně sníží účinnost brzdy a většinou pomůže jen důkladné odmaštění kotouče a výměna destiček za nové.
Zvláště při převozu, nebo skladování kol si ohlídejte, aby nedošlo k ohnutí, či jakékoliv jiné deformaci kotoučů, které pak budou přidrhávat a vydávat nepříjemné zvuky.

 

Takto opotřebené brzdové destičky zakrátko zničí brzdnou plochu kotouče.

 

Další položkou této části jsou díly, které přenášejí Vámi vynaloženou sílu k pohybu vpřed, zvláště je třeba věnovat pozornost řetězu, který má od výrobce doporučenou životnost. Je to údaj spíše orientační, protože velmi záleží na stylu jízdy, kdy silově založený jezdec, řetěz utahá poměrně brzy na rozdíl od frekvenčního stylu šlapání, kde nedochází k velkým silovým rázům a životnost řetězu se o dost prodlouží. Několik základních pravidel je společných: řetěz by nikdy neměl být suchý, porezlý, natož, aby měl zatuhlé články v čepech. Na druhou stranu funkčnosti také neprospívá pokud je doslova obalen černou vrstvou špinavé směsi maziva, prachu a písečku.

 

Takto by řetěz vypadat neměl.

 

Podélné opotřebení – vytažení řetězu se kontroluje tzv. měrkou, která má několik stupínků a podle „zapadnutí“ ukáže stav vytažení. Není rozhodně rozumné stav řetězu zanedbávat, protože dochází k nadměrnému opotřebení vícekolečka (kazety, či pastorku) a nastane-li situace, že měrka již zcela propadne, je více než jisté, že při opravě sáhnete hlouběji do kapsy, protože Vás čeká výměna nejen řetězu, ale i vícekolečka, někdy i některého z převodníků.

 

Stav nového řetězu.

Nejvyšší čas na výměnu řetězu.

Když měrka takto propadne, čeká Vás výměna nejen řetězu, ale i vícekolečka.
Vícekolečko (kazeta, pastorek) je dobré čistit pravidelně od zbytků nečistot a maziva, které zanechává kontakt s řetězem, to samé platí o trojtácu, dvojtácu (převodnících). U nich je třeba dát pozor na poškození, ohnutí zubů, nebo celého tácu, při převozu, nebo překonávání překážek. Může pak dojít k namotání řetězu, jeho přetržení a zničení přehazovačky.

 

Přehazovačka zničená namotáním řetězu.
Přehazovačka (jinak také měnič převodů) funguje za předpokladu, že není znehybněna nánosem zaschlého maziva, či mechanickým poškozením, ohnutím ramínka, patky na rámu kola, nebo zarezlým lankem od páčky řazení. To samé platí i pro přední měnič, nebo-li přesmykač.
Lanka nesmí být roztřepená, porezlá ani zlámaná, protože pak váznou v bowdenech a řazení nefunguje tak, jak by mělo. Totéž samozřejmě platí i pro lanka brzdová, kde roztřepené lanko hrozí přetržením a následnou krizovou situací, kdy si musíte vystačit pouze s jednou brzdou.

Tak jsme u konce tohoto dílu a nezapomeňte za týden sledovat pokračování seriálu.

Váš Bike servis Haryk