první díl seriálu – plášť, duše, ráfek

Jak jsme slíbili, máme pro Vás první díl seriálu o nejčastějších problémech a závadách, které by mohly znepříjemnit výlet, či dovolenou na kole. V tomto díle se budeme věnovat pneumatikám, duším a také ráfkům. Pneu, neboli pláště, jsou bezesporu jednou z nejdůležitějších součástí, jelikož přenáší sílu záběru, brždění, nesou celou hmotnost kola s jezdcem a případným nákladem. Proto je důležité, aby nebyly opotřebené (ojeté), rozpraskané, zpuchřelé stářím, prodřené na bocích od špatně seřízených špalíků brzd, či prořezané od střepů a ostrých kamenů. Taková pneu může zrovna v nejnevhodnější chvíli vypovědět službu, což v lepším případě znamená dlouhou pěší procházku s bicyklem u boku, v horším případě bolestivý pád a zranění. Také nahuštění na správný tlak nepodceňujte, většina pneu má z boční strany údaj o doporučeném tlaku. Na podhuštěných pneumatikách se zbytečně dřete, mají daleko větší valivý odpor, ale také se snižuje jejich životnost.
Pneu se vyrábějí ve veliké škále průměrů a šířek běhounu. Vzorek je potřeba rozumně zvolit podle předpokládaného užití. Pokud jezdíte spíše po cyklostezkách, pěšinách, polních cestách a občas asfaltka – je dost zbytečné mít na kole hodně hrubé a široké pneu, jelikož se zbytečně nadřete. Pro tyto povrchy doporučujeme tzv. Semislick-pneu, které mají hladší prostředek běhounu a po stranách linii zubů proti smeknutí v měkčím terénu. Naopak zas do kyprého, třeba i blátivého terénu potřebujete hrubé pláště s dobrým záběrem a samočistícími vlastnostmi.

 

Ojetý vzorek pláště velmi zvyšuje riziko defektu, protože je na ploše běhounu již velmi tenká vrstva.

Takto zpuchřelý plášť je již velmi nebezpečné používat, hrozí roztržení tlakem nahuštěné duše a následný karambol.

Zničený plášť, k probroušení došlo špatným seřízením brzdových špalíků, otvorem se vyboulí duše která praskne, v lepším případě ne za jízdy.

 

Další důležitou položkou jsou duše, neboli vzdušnice. Měly by být samozřejmě odpovídajícího rozměru a druhu pro daný typ kola. Časem také puchří a dochází k rychlejšímu úniku vzduchu. Několikrát zalepená duše zrovna nepřidá na bezproblémové funkčnosti. Také je třeba ohlídat, aby páska, která slouží k ochraně vnitřní strany duše (je přilepena, nebo natažena na ráfek), není shrnuta ke straně, nebo prasklá, protože jinak dojde brzy k poškození duše o vyčnívající matičky drátů (niple), nebo u komorových ráfků se duše prosekne o kruhové otvory na vnitřní stěně ráfku.

Ráfky, dráty, náboje, neboli středy kol jsou poslední položkou dnešního dílu o závadách. Na ráfcích nesmí být praskliny, také deformace od nárazů na obrubník, nebo stranové vyosení lidově zvané „osma“ rozhodně nepřidá na správné funkci. U ráfkových brzd dochází časem k tzv. probroušení ráfku, projevuje se tím, že ztenčená boční strana ráfku již nedokáže držet tvar a otvírá se do šířky, nebo se úplně na některém místě bok ráfku roztrhne. dá se včas odhalit a předejít tak zaseknutí ráku o brzdové špalíky při jízdě.
Dráty (paprsky) výpletu, nesmí být volné, také je nutno při prasknutí drátu co nedříve nechat v servisu doplnit a docentrovat ráfek, aby nedošlo k trvalé deformaci.
Náboje kol nesmí mít v ložiskách vůli, která se projevuje nepříjemnýn klepáním a stranovou vůlí na ose. Měly by mít pokud možno hladký chod, bez zadrhávání, ale zvláště u levnějších kol toto nelze vždy zajistit z důvodu nepřesné výroby asijských dílů.

 

Takto zničenému ráfku už není pomoci, ale při správné péči se dá většině deformací předejít.

 

Takto naražený ráfek podstatně zhoršuje činnost ráfkových brzd, kdykoliv se zdeformované místo dostane do kontaktu s brzdovým špalíkem, ucítíte v páčce brzdy výrazné cuknutí.

 

Doufáme,že jsme Vám v tomto díle poskytli užitečné informace a budete sledovat další díl věnovaný brzdám, převodům, řetězu, který přidáme za týden, Váš Bike servis Haryk