Třetí díl seriálu – závady na rámu kola, vidlici pevné i odpružené

V tomto díle se zaměřím na závady, které se mohou vyskytnout na rámu kola, vidlici pevné i odpružené a u celoodpružených kol také na uložení zadní vidlice (zadní stavby) a tlumiče.
Začneme tedy rámem, nejčastějším problémem, zvláště u levnějších Alu rámů, je výskyt vlasové trhliny v oblasti krku, které se postupně prodlužují. Stejný druh trhlin se také objevuje na spoji spodní rámové trubky. Tyto trhliny vznikají únavou materiálu, ale na krku řízení mohou také vzniknout neodbornou montáží misek hlavového složení. Z hlediska bezpečnosti důrazně doporučuji kolo dále nepoužívat, ale můžete rám nechat opravit zavařením, či ho vyměnit za nový.

Další ze závad rámu vznikne zpravidla po čelním nárazu, kdy dojde k deformaci horní i spodní rámové trubky, které se vyboulí směrem vzhůru (v hantýrce se tomu říká velbloud), při tomto je zpravidla zničené přední kolo i vidlice.

 

Vlasová trhlina na krku rámu.

Prasklina na spoji spodní rámové trubky.

 

Závady na předních pevných vidlicích se vyskytují zřídka, pomineme-li deformaci nárazem. U takto poškozené vidlice nedoporučuji opravovat rovnáním a ohýbáním zpět, neboť případné nalomení a poté prasknutí za jízdy způsobí tragické následky!!!
U odpružených vidlic, zvláště levnějších dochází nejčastěji ke zvětšující se vůli v kluzných pouzdrech, která se projevuje tzv. pochodováním, což je pohyb, který poznáte při brždění přední brzdou. V extrémních případech se může vidlice rozvibrovat a kolo se stává neovladatelné.
Celoodpružené rámy levnějších kol mívají téměř bez výjimky problémy s velkou vůlí v uložení zadní kyvné vidlice, kde dochází ke zvětšování vůle a mnohdy se nedá odstranit. Dlužno říci, že velká vůle kyvné vidlice bývá již u čerstvě zakoupených supermarketových kol.
Poslední položkou na kterou se zaměříme je zadní tlumič u celoodpružených kol. U pružinových levných tlumičů se často vyskytuje vůle a následná netěsnost pístnice, tím  dochází k vytékání oleje. Tlumič pak pouze „hopsá“ a netlumí.
U vzduchových tlumičů je třeba věnovat péči pístu, který je nutno udržovat dle možností v čistotě. Naschlé kusy bláta postupně poškodí těsnění, tlumič pak netěsní, vytéká olej, uniká vzduch a pomůže jen servisní centrum. Zvláště je třeba dát pozor na mechanické poškození plochy pístu, například od sedlovky, která při velkém propružení může plochu pístu závažně poškodit a pomůže jen oprava s výměnou dílu.

Plocha pístu tlumiče poškozená sedlovkou.
Tak jsme se úspěšně prokousali třetím dílem seriálu a příští týden sledujte poslední díl. Váš Haryk servis